Donderdag 12 februari 2015

Aanwinst voor de sport: Dirk Hundersmarck

Werkenindesport.nl vraagt in deze rubriek periodiek een nieuwe werknemer zich voor te stellen aan zijn of haar sportcollega’s. Dirk Hundersmarck is sinds ruim een half jaar werkzaam bij de KNVB, als accountmanager sponsoring. Een sollicitatie bracht hem ‘dichter bij het vuur’. In het hart van het Nederlands voetbal voelt hij zich als een vis in het water.

Focussen

In 2003 begon Dirk met de opleiding Sportmanagement aan de Haagse Hogeschool in Den Haag. Op dat moment een net gestarte opleiding en dus was hij een van de eerste lichting sportmanagement studenten in Den  Haag. “Een brede sportmanagement opleiding waar ik in het 3e en 4e  jaar ben gaan focussen op de commerciële kant in de sport met marketing, sportrecht en internationalisering”, aldus Dirk. “In de laatste jaren van de opleiding merkte ik dat ik een stuk verdieping wilde toevoegen aan mijn opleiding. Gevoed met ook de lust om te reizen ben ik vervolgens een jaar naar Australië gegaan, waar ik middels het study abroad programma een semester aan de Deakin University in Melbourne heb gestudeerd en een aantal mastervakken van de studie Sportmanagement heb gevolgd. Zeer leerzaam en een aanrader voor iedere sportmanagement student. Na terugkomst in Nederland ben ik mij gaan concentreren op een baan in de sport. Met focus op sport, sponsoring en marketing. Na een uitstapje bij Deutsche Bank ben ik na de Olympische zomer van 2012 aan de slag gegaan als sportmarketeer bij Triple Double Sportmarketing. Een geweldige ervaring. Elke dag voor de mooiste sponsorships werken over de hele breedte van de sport. Een prachtige ervaring waar ik anderhalf jaar enorm veel heb geleerd en ontwikkeld. De volgende stap heb ik gemaakt in 2014, waar ik na de WK zomer van 2014 aan de slag ben gegaan bij de KNVB, als accountmanager sponsoring.”

kNVB logo

Tal van werkzaamheden als accountmanager sponsoring

We hebben er wel een beeld bij, maar wat houdt deze functie in? Dirk licht toe: “Als accountmanager sponsoring heb ik tal van werkzaamheden. Met een team van vier zijn we het aanspreekpunt op het gebied van sponsoring binnen de KNVB. Dat geldt zowel voor onze collega’s als de sponsors die aan de KNVB zijn verbonden. We zijn verantwoordelijke voor de ontwikkeling en optimalisatie  van het KNVB sponsorbeleid. We vervullen een belangrijk stuk accountmanagement waarbij we zorgen dat de rechten uit het sponsorcontract worden geactiveerd en ingezet.  En we denken en werken mee aan nieuwe campagnes, commerciële mogelijkheden en  sponsor activaties. Ten slotte borgen we nieuwe commerciële mogelijkheden en identificeren we  commerciële kansen, voor bestaande en potentiële sponsors. In het team van vier ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken van een aantal sponsorships. Ik schakel met sponsors, bureaus en collega’s over lopende projecten, activiteiten en evenementen waar de sponsor bij betrokken is. Daarnaast vertaal ik sponsordoelstellingen en KNVB doelstellingen naar nieuwe concepten en sponsorproposities. Ten slotte hebben we dagelijks onze voelsprieten uitstaan in de markt en kijken we hoe we nieuwe kansen en mogelijkheden die zich aandienen kunnen verzilveren en beschikbaar maken voor het voetbal.”

Dichter naar het vuur

De een jaagt maanden of zelfs jaren op bepaalde vacatures. De ander rolt als vanzelf in een functie. Hoe is dat bij Dirk gegaan? “Via een sollicitatie. Na anderhalf jaar Triple Double merkte ik dat ik dichter naar het vuur wilde, dat betekent dus naar sponsor of gesponsorde. Na mijn afscheid bij Triple Double ben ik op deze stap binnen het werkveld gaan focussen. Via een vrijgekomen vacature bij de KNVB heb ik deze kans met beide handen aangegrepen. Vanuit de kern van een partnership tussen sponsor en gesponsorde kan ik nu mooie plannen bedenken en opzetten, waarbij zowel de sponsor als het voetbal profiteert van het gesloten partnership.”

Bindende factor

In de sport is Dirk vooral opgevallen dat de mensen met wie je werkt allemaal een liefde voor sport hebben, zowel passief als actief. “Het is een dagelijks bindende factor in alle dingen die je doet en met alle mensen die je werkt. Daarnaast zijn de breedte en veelomvattendheid van de KNVB mij opgevallen. Van binnenuit zie je pas wat voor enorme machine het is om de grootste sport van Nederland te laten draaien. Werken in het hart van het Nederlands voetbal, voor de grootste sport van het land en met alle historie die hier geschreven is geeft toch wel een unieke tintje aan mijn dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast zijn de dynamiek en veelzijdigheid van de sport twee belangrijke kenmerken die mij zeer aanspreken.”

Blijven ontwikkelen

Als je dan eenmaal een functie hebt gevonden waarin je het naar je zin hebt, is het ook zaak om je te blijven ontwikkelen. Dirk doet dat op zijn manier. “Ik probeer veel te lezen. Vakbladen, blogs, boeken om zo up-to-date te blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sponsoring, marketing en sport. Aangevuld met het bezoeken van diverse kennisbijeenkomsten (intern en extern) zijn dit voor mij de manieren om me te blijven ontwikkelen.”

Tips

Welke tips kan Dirk anderen geven die een loopbaan in de sport nastreven? “Bepaal wat je leuk vindt en waar je kwaliteiten liggen. Als je gepassioneerd bent van sport is een grote stap al gezet. Besef dat sport zich 24 uur per dag afspeelt. Dus een 9 tot 5 baan in de sport zal je niet snel tegenkomen. Je moet plezier hebben in het bezoeken hebben van wedstrijden, toernooien en evenementen. Lees en kijk sport, wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Volg invloedrijke personen in de sport. Bezoek congressen, kom in contact met mensen en bovenal ben bereid jezelf continu te ontwikkelen. De sportwereld staat niet stil.”

Kennis over alle lagen

Datzelfde geldt waarschijnlijk voor Dirk. Waar ziet hij zichzelf over een jaar? “Moeilijke vraag. Ik beschik dan over anderhalf jaar KNVB ervaring. Ik hoop in die tijd mijn kennis over alle lagen van de KNVB verder te hebben ontwikkeld. Daarnaast dat we als team sponsoring, waar ik onderdeel van ben, belangrijke stappen hebben gezet in het nog beter servicen van de vele KNVB partnerships en het invullen van de behoeftes die er intern en extern spelen op het gebied van sponsoring.”