Donderdag 14 april 2016
Werkenindesport.nl vraagt in deze rubriek periodiek een ‘nieuwe’ werknemer zich voor te stellen aan zijn of haar sportcollega’s. Deze keer staat Erik Broeren in de spotlight. Hij is sinds een half jaar marketing manager bij de KNLTB. “Ik heb veel meer plezier in mijn werk dan bij mijn vorige werkgever.”
De ultieme ontspanning
Erik groeide op in Apeldoorn, waar zijn ouders hem en zijn zus altijd stimuleerden om veel aan sport te doen. “Tijdens mijn jeugd heb ik altijd veel gesport”, vertelt Erik. Ik ben gestart met hockey toen ik zes jaar was en vervolgens zijn daar tennis, windsurfen en hardlopen bijgekomen. Tijdens mijn studie economie aan de Rijksuniversiteit in Groningen was er wat minder focus op sport maar ben ik nog wel blijven hockeyen. Na Groningen ben ik in Amsterdam gaan wonen en weer wat sportiever geworden. Ik heb daar - net als mijn vrouw en dochter - het tennissen weer opgepakt in combinatie met hardlopen en racefietsen. Buiten sporten is voor mij de ultieme ontspanning. Als ik een tijdje niet sport merk ik dat ik chagrijnig word.”
Verbinding met het product
Erik werkte hiervoor 18 jaar in het bedrijfsleven, onder andere bij Telfort, Albert Heijn en VNU, steeds in marketingfuncties. Waarom dan nu de overstap naar de sport? “Dat was een bewuste keuze”, antwoordt Erik. ‘’Ik vind tennis een erg leuke sport en ik ben hier zelf ook al op jonge leeftijd mee begonnen’’. “Daarnaast was ik bij mijn laatste werkgever, net als bij de KNLTB , ook bezig met werving en behoud. Inhoudelijk was dat erg uitdagend, maar ik miste de verbinding met het product. Dat vind ik meer dan honderd procent terug in mijn huidige baan. Mijn belangrijkste doelstelling is het behoud en werven van KNLTB-leden. De uitdaging is om de dalende trend te gaan omzetten in een stijgende trend. Ik heb veel meer plezier in mijn werk dan bij mijn vorige werkgever.”
Kansen
“Wat opvalt binnen de sport is dat iedereen zo ontzettend betrokken is bij wat ze doen. Van mensen op het hoofkantoor bij de KNLTB in Amersfoort tot de vrijwilligers op de clubs. De mensen hebben zo veel passie voor de sport. Wat het voor mij interessant maakt zijn de kansen die er liggen om ervoor te zorgen dat we weer gaan groeien. We gaan meer focus op de wensen van onze leden leggen waardoor we meer leden kunnen behouden en werven. Zo zijn we bijvoorbeeld nu druk bezig om te onderzoeken hoe we de doelgroep 45- tot 65-jarigen meer plezier kunnen laten beleven aan tennis waardoor ze behouden blijven voor de sport.
Wensen leren begrijpen
Ook iemand met ruime ervaring in de marketingwereld moet ervoor zorgen dat hij zich blijft ontwikkelen. Hoe pak je dat aan? “Door het gedrag van onze leden te blijven doorgronden”, licht Erik toe. “Waarom stopt iemand na een jaar met tennis? Waarom start iemand na 14 jaar gestopt te zijn weer met tennis? Waarom ‘landt’ iemand niet op zijn club? De behoeften van onze leden blijven in ontwikkeling waarbij wij ook altijd in ontwikkeling moeten blijven. We moeten de wensen van onze leden leren begrijpen. Daarnaast ben ik zelf nieuwsgierig van aard en gericht op verbeteren en vooruitgang.”
Go for it
Erik heeft de overstap naar de sport al gemaakt. Maar heeft hij ook nog tips voor anderen die een loopbaan in de sport willen? Volgens Erik is het belangrijkst: “Go for it, word actief bij je club, in een commissie of het bestuur, speur je netwerk af voor mensen die al in de sport werken en stap desnoods onder je niveau in.”