Donderdag 29 augustus 2019
Het internet is één grote informatiebron. Voor jou als sollicitant handig bij het vinden van vacatures. Maar ook voor jouw toekomstige werkgever een mooie manier om zich een extra beeld van jou te vormen. Maar liefst 91% van de werkgevers screent een sollicitant via social media zoals LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Komt jouw cv overeen met datgene wat terug te vinden is op het web over jou? Gebruik social media op slimme wijze om jezelf neer te zetten in de etalage! Het belangrijkste van alles is dat je jezelf bent en blijft. Authenticiteit is leidend bij alles wat je van jezelf laat zien via social media. Jij bepaalt wat je wilt vertellen. Dat is voor iedereen anders.
Paar tips
LinkedIn als centrale ontmoetingsplaats
LinkedIn is er helemaal op ingericht om professioneel te netwerken. Een prima manier om je bestaande relaties te onderhouden en nieuwe contacten aan te boren. In principe kun je via LinkedIn contacten leggen met wie je maar wilt. Het werkt echter sterker als je relaties toevoegt die je al live hebt ontmoet. Wil je toch iemand uitnodigen die je nog niet kent, dan is het handig om de reden van je contactverzoek te vermelden. Dat doe je met een kort berichtje bij de uitnodiging. Zorg er sowieso altijd voor dat je een korte persoonlijke tekst schrijft als je iemand uitnodigt. Zo laat je direct wat van jezelf zien.
Volg je favoriete organisatie
Via LinkedIn kun je ook heel eenvoudig bedrijven volgen. Je blijft op de hoogte wat er speelt binnen het bedrijf en wie er werkt. Belangrijke achtergrondinformatie voor het geval er een functie vrijkomt. Vacatures worden vaak op deze bedrijfspagina’s geplaatst. Wees ook proactief. Wil jij graag bij een bepaalde organisatie werken? Vraag één van jouw relaties of hij je wil voorstellen aan een contactpersoon binnen desbetreffend bedrijf. Voel je er niet bezwaard over, dit hoort bij netwerken en social media. Realiseer je wel dat het geven en nemen is. Tip mensen in je netwerk over zaken die voor hen interessant zijn. Dit kan een vacature zijn, maar ook een leuk artikel of een passend netwerkcontact. Als je hier oprecht mee bezig bent, creëer jij vanzelf ingangen die voor jou weer relevant zijn.