Vrijdag 10 juli 2015

Het Normale Werken

Voor steeds meer werknemers is het normaal om flexibel te zijn in het tijdstip waarop en de locatie waar vandaan ze werken. De Wet flexibel werken zal deze ontwikkeling de komende tijd stimuleren. Het Nieuwe Werken wordt steeds meer Het Normale Werken.

Enquête

In het voorjaar van 2015 werd voor de vijfde maal de Nationale Enquête Over Het Nieuwe Werken gehouden. In totaal deden 5300 professionals hieraan mee, vooral op gebied van HRM, openbaar bestuur, overheid, facilitair en algemeen management. Over het algemeen blijkt Het Nieuwe Werken tevreden werknemers op te leveren en voor organisaties kostenbesparing. Maar wat heeft Het Nieuwe Werken nog meer opgeleverd?

Geen toekomstmuziek

Het Nieuwe Werken is onderdeel geworden van Het Normale Werken. Het nieuwe is er namelijk wel vanaf. Steeds meer werknemers vinden het normaal om op een plaats en tijd te werken die ze zelf bepalen. Zag vorig jaar 42 procent van de deelnemers Het Nieuwe Werken nog als een toekomstige werkvorm, dat is nu nog maar 17 procent. Het is overigens niet zo dat iedereen nu alleen nog maar vanuit huis werkt. Ongeveer 34 procent werkt gemiddeld een dag per week ergens anders dan op kantoor. Daarbij ontstaat een globale verdeling qua taken: overleg op kantoor en uitzoekwerk thuis.

Vertrouwen

Tot nu toe werd vertrouwen nog wel als issue benoemd bij Het Nieuwe Werken. Je moet er als werkgever, maar ook als collega, op vertrouwen dat de werknemer zijn uren maakt en zijn taken uitvoert. Controle op output als je alleen werkt vindt 40 procent van de werknemers overbodig. Vorig jaar was dat nog 30 procent. Ook vertrouwt nu 69 procent er op dat collega’s aan het werk zijn als we ze niet zien (vorig jaar 65 procent). Bijna iedereen (94%) is van mening de verantwoordelijkheid van Het Nieuwe Werken aan te kunnen. Driekwart denkt dat dit ook geldt voor de meeste collega’s.

Uitdagingen

Waar het voor managers gaat om vertrouwen en loslaten, zijn er voor werknemers ook nog genoeg uitdagingen. Aandachtspunten zijn onder andere het letten op de balans tussen werk en privé, op tijd de gewenste resultaten opleveren, voldoende contactmomenten inbouwen, tijdig om hulp vragen en omgaan met resultaatafspraken.

Tips

Ben je ook van plan (vaker) vanuit huis te gaan werken, maar weet je nog niet hoe je een goede thuisroutine kunt ontwikkelen? Lees dan ook de Tien tips voor thuiswerken.