Vrijdag 16 mei 2014

Ik wil altijd het beste uit mezelf halen!

Marije de Gruijter, Account Manager Marketing & Sponsoring bij de Atletiekunie, wilde niets liever dan een loopbaan in de sport. Haar droom werd werkelijkheid.

Ondernemersmentaliteit

Marije komt uit een ondernemersnest en leert van jongs af aan aanpakken. Met een vastberaden instelling doorloopt ze na de havo eerst mbo en dan hbo Sport, Economie en Communicatie. Vervolgens plakt ze er een universitaire studie Marketing Management aan vast. Ze noemt het een bewuste keuze om haar opleiding vanuit de economische invalshoek in te steken en niet vanuit de sport-beweegkant. Tussendoor stort Marije zich onder meer op paardrijden en in haar studententijd sleept ze als stuurvrouw bij het roeien de NK-titel binnen. In 2009 start ze haar carrière bij NOC*NSF in een sportmarketing traineeship. “Een prachtige kans om als trainee bij de Atletiekunie te beginnen. In deze startersfunctie als projectleider werk ik op de afdeling Loopsport. Een leerzame opdracht, waarin ik verantwoordelijk ben voor het beleid, ontwikkelen en vermarkten van het product Dutch Runners. We groeien van 4500 leden naar maar liefst 12000 leden!”

De magie van sportevents

Vijf jaar later werkt Marije nog steeds met heel veel plezier bij de Atletiekunie. Tussentijds verandert Marije intern van functie en switcht naar Accountmanager Marketing en Sponsoring. “Mijn werk moet blijven prikkelen. Als ik een beetje afdwaal, weet ik dat het tijd wordt om wat anders te gaan doen.” In haar huidige baan zorgt ze voor het relatiebeheer met (media)partners en speelt ze een verbindende rol in het vertalen van wederzijdse belangen. Ook geeft Marije marketing- en communicatieadvies aan collega’s over diverse marketingprojecten zoals evenementen. “Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse Kampioenschappen Atletiek indoor en outdoor. Dergelijke sportevents hebben een grote aantrekkingskracht. Het draait om de passie. De beleving. De dynamiek. Ik vind het heel erg interessant om dan te kijken hoe we bijvoorbeeld voldoende bezoekers naar zo’n event kunnen krijgen.”

Verdiepingsslag Talentprogramma

Na een paar jaar zoekt Marije verdieping in haar werk door deel te nemen aan het Talentprogramma ‘Werken in de Sport’. “Een mooie manier om je netwerk te vergroten en bewuster te zijn van wat je eigenlijk aan het doen bent. Je leert van collega’s van andere sportbonden hoe zij met bepaalde dilemma’s omgaan. Sportbonden moeten daarnaast steeds meer marktgericht te werk gaan. De traditionele sportwereld is aan het verdwijnen. Dergelijke opleidingsprogramma’s dragen bij aan de professionaliseringsslag van de sportsector in de breedte. Zo werk je niet alleen aan je eigen persoonlijke ontwikkeling, maar draag je ook een wezenlijk steentje bij aan de sport in het algemeen. Ik zie het veranderingsproces ook binnen de Atletiekunie plaatsvinden. We worden veel meer een sportieve onderneming”, licht Marije toe.

Het beste uit jezelf halen

Marije is ook bij de kick off aanwezig op 14 maart jl. van het jongerennetwerk Jong Oranje. Ze vertelt enthousiast: “Het is een positieve ontwikkeling om jongeren op deze manier te verenigen binnen de sport, fijn om eens te sparren met elkaar." In haar dagelijkse leven sport Marije veel. Wielrennen, schaatsen, hardlopen. Er is geen sport waar Marije geen fan van is. In oktober 2013 loopt ze haar eerste marathon. De weersomstandigheden zijn niet bepaald ideaal te noemen. “Niet nadenken, gewoon gaan. Stoppen is geen optie.” Het kenmerkt haar gedreven houding en tomeloze inzet, die ze ook in haar dagelijkse werkzaamheden bij de Atletiekunie tentoonspreidt. Marije realiseert zich dat ze het altijd perfect wil doen Een tien wil halen, alles 200% wil doen. Ze merkt op dat dit soms ten koste gaat van haar plezier. “Mensen die alles doen met passie en het maximale uit zichzelf halen én daar ook nog eens plezier aan beleven zijn voor mij een inspiratiebron.”