Maandag 04 juli 2016

Last van technostress?

Waar smartphone, iPad en laptop het enerzijds makkelijker maken om je werk flexibel in te richten, kan die continue online aanwezigheid van je werk ook voor spanningen zorgen. Daar komt nog bij dat niet iedereen zich nieuwe technologieën even snel eigen maakt, wat ook weer tot stress kan leiden.

Wat is technostress?

In feite hebben we het over technostress als er psychische problemen ontstaan door een vorm van 'technologische overbelasting'. Dat kan aan de ene kant zijn doordat er steeds nieuwe technologieën opduiken waar we ons niet allemaal even snel aan kunnen aanpassen. Nieuwe apps, functies of jargon kunnen de een helpen zijn werk beter of efficiënter in te richten, maar de ander heeft er moeite mee het aan te leren en voelt zich daardoor juist gespannen. Je werkgever kan in dat geval helpen door te voorzien in de juiste trainingen, het delen van technologische kennis binnen de organisatie te stimuleren en het voorzien in adequate en gebruiksvriendelijke software.

Naast het tempo van verandering ervaar je misschien ook wel eens dat het gevoel van 'altijd en overal bereikbaar zijn' je stress geeft. In 2012 bleek al uit een peiling van FNV en de Universiteit van Amsterdam dat meer dan 20 procent van de werknemers hun mobieltje meer dan zes keer per dag buiten werktijd checkt. Een kwart checkt de mobiele apparatuur zes keer per uur. Sindsdien zal dat waarschijnlijk met een veelvoud zijn toegenomen. Natuurlijk kunnen de mobiele apparaten veel voordelen bieden. Je kunt daardoor bijvoorbeeld makkelijker thuis werken, of je werk qua tijd flexibeler indelen. De continue bereikbaarheid maakt echter ook dat meer mensen druk voelen om op berichtjes te reageren. Bovendien dwingt het continu online zijn ook steeds tot nadenken. 

Oplossingen

De druk om altijd bereikbaar te zijn leidt steeds vaker tot psychische en fysieke klachten. Werkgeversvereniging AWVN wil dan ook dat er meer aandacht komt voor deze zogenoemde ‘technostress’. Nu zijn er bedrijven die het hun werknemers bijvoorbeeld onmogelijk maken om buiten kantooruren de werkmail te checken. Dat zijn er echter nog niet veel.

Voor jezelf kan het al helpen als je je realiseert dat je een keuze hebt om offline te gaan. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn, dat is in veel gevallen een druk die je jezelf oplegt. Toegegeven, het is soms lastig. Zo kan iedereen via social media zien wanneer je online bent en heb je wellicht nog meer het gevoel dat je bereikbaar moet zijn. Praat eens met je werkgever over de momenten waarop je onbereikbaar mag zijn. Je werkgever heeft immers ook baat bij productieve werknemers die niet gestresst zijn. En een wat rigoureuze oplossing: maak gebruik van speciale interrupt disable software. Voor zo'n € 2,20 per maand kun je Freedom inschakelen, een programma waarmee je internet, social media en apps blokkeert, zonder dat je dat kan terugdraaien.