Als je ergens de liefde voor de eigen sport tegenkomt, is het wel bij de NGF. Want als ze niet aan het werk zijn, vind je ze vast ergens op één van de 250 golfbanen in Nederland. Maar ook naast het golfen, is Bram druk zat met andere sporten. Van padel tot fitness: “Het werken binnen de sport motiveert mij ook zelf om gezond te blijven.”
Voordat Bram bij de NGF ging werken, volgde hij net als veel sportcollega’s een sportstudie. Van HBO sportmanagement tot WO sportmasters, het opleidingsaanbod wordt steeds breder. Voor Bram werd het SPECO Sportmarketing: “Omdat ik groot fan ben van golf, zocht ik een studie die mij het beste zou klaarstomen om ook in die wereld te kunnen werken. Dat vond ik uiteindelijk in mijn opleiding in Tilburg.”
Van stagiair tot medewerker: “Helemaal op mijn plek”
Begin 2022 begon Bram bij de NGF als stagiair. “Tijdens mijn opleiding leerde ik de basis van het vak, maar toen ik op de werkvloer begon ben ik mij pas echt snel gaan ontwikkelen. Ik deed als stagiair onderzoek naar de ontwikkelmogelijkheden van de app GOLF.NL. Naar aanleiding hiervan is er een meerjarenplan voor de app opgesteld. Heel tof dat de app momenteel meer dan 340 duizend gebruikers heeft.”
Omdat het zowel Bram als de NGF heel goed beviel, kon hij net als veel stagiairs in de sport bij de organisatie blijven. “Ik begon eerst parttime als junior medewerker marketing & communicatie. Sinds oktober 2023 werk ik fulltime bij de NGF als medewerker accounts. Waar ik vrij blue binnenkwam als stagiair, durf ik nu echt wel te zeggen dat ik zekerder in mijn schoenen sta. En het belangrijkste: ik heb heel veel nieuwe vrienden leren kennen in de Weerelt van Sport.”
Werken bij de NGF: “We werken hard aan vernieuwing in golf”
De NGF heeft ambitieuze plannen voor de vierde sport in Nederland. “We willen de golfsport verjongen en het imago veranderen. Je merkt dat we dat echt met z’n allen doen; iedereen doet zijn best om de eigen doelstellingen te halen. Die gedrevenheid en het gevoel dat we dit samen doen, juist omdat iedereen golf zo leuk vindt, werkt echt heel goed.”
Bram doelt op de campagne ‘Welcome to the club’, de grootste marketingcampagne voor golf in Nederland ooit. Via televisie, kranten en sociale media zet de NGF zich in om de golfsport toegankelijker te maken. “Golf heeft nog een elitair rode-broeken-imago. Dat is echt niet meer van deze tijd. We willen met de campagne laten zien dat golf voor iedereen is en je makkelijk kan instappen.”
Werken in de sport: “Van samen sporten tot weekendjes weg”
De NGF is gehuisvest in de Weerelt van Sport in Utrecht, waar ongeveer tien sportbonden en -organisaties samen werken voor de sport. En dat er zoveel organisaties bij elkaar zitten, zorgt voor veel onderlinge gezelligheid: “Ik sport wekelijks in de Weerelt met de collega’s en gaan regelmatig met elkaar borrelen in Amsterdam of Utrecht. Daar zitten dan niet alleen NGF-ers bij, maar ook altijd mensen van bijvoorbeeld de KNHB, het Watersportverbond of Werkgevers in de Sport (WOS).”
Die onderlinge verbondenheid en toegankelijkheid vind je eigenlijk overal in de sport, vertelt Bram. “Natuurlijk is er hiërarchie in de organisaties, maar iedereen gaat hetzelfde met elkaar om. Ik kon vanaf het begin, toen ik als stagiaire binnenkwam, altijd bij collega’s terecht. Of het nu een andere stagiaire of de directeur is, je kunt bij iedereen terecht met je vragen.”