Woensdag 28 oktober 2020
Organisaties kampen al langer met teruglopende ledenaantallen en inkomsten, door de vergrijzing maar ook door de veranderende maatschappelijke opvattingen over lidmaatschap. Tegelijkertijd voedt deze onzekere tijd de behoefte van mensen om zich te verbinden rond een gezamenlijk thema. Er is dus wel behoefte aan vereniging, maar bestaande ledenorganisaties zien dat nog niet terug in hun ledenaantallen. Onderstaande trends, gesignaleerd door adviesbureau Seizoen Vijf, geven inzicht in de huidige situatie en advies voor toegevoegde waarde.
10 trends in het verenigingsleven
Kansen op het nieuwe speelveld
Karine Hustinx, partner bij Seizoen Vijf, over de impact van corona op het verenigingsleven: “In een tijd waarin de wereld snel een stuk kleiner is geworden, zien we de behoefte van mensen om zich te verbinden. Om samen te komen – eventueel digitaal – met gelijkgestemden. Tot dusver heeft dat zich nog niet vertaald naar een toeloop van nieuwe leden bij verenigingen en organisaties, terwijl de vraag er zeker wel is. Dit is dus het moment om toegevoegde waarde te laten zien en een antwoord te bieden. Consumenten verwachten steeds vaker dezelfde kwaliteit van dienstverlening van hun vereniging als bij een commerciële organisatie en daar wringt het nogal eens. Nu corona het speelveld overhoop heeft gegooid, ligt er een mooie kans voor ledenorganisaties om zichzelf onder de loep te nemen en zich klaar te maken voor de toekomst!”